Lenker
KLEVEN
Herved følger et utvalg av bilder og informasjon om Kleven som er kopiert (med tillatelse!) fra "Klevefolk - Historien om en havn" av Dag Hundstad (Johannesen), utgitt i 1996.
Kleven i 1824. Dette steintrykket av Samuel Andersen (1792-1890) er det eldste bildet vi kjenner fra Kleven. Samuel
Andersen var Adolph Tidemanns første tegnelærer.Som vi ser, har heiene i bakgrunnen noe dramatiske former.
I forgrunnen ser vi Gismerøy Hovedverft. Det er noe usikkert hvor "bokstavelig" vi skal ta bildet.
Det eldste kjente fotografi fra Kleven , tatt i 1880 før veien ned til Dampskipsbrygga var bygd. All "trafikk" gikk
via "Gada" i Inner-Kleven (og sjøveien!).
Foto fra Kua i 2005, viser Klevens posisjon i forhold til Mandal by i bakgrunnen. Vi ser også endel av husene i det nye byggefeltet "over" Kleven, "Kleveåsen" .
**************************************************************************************************************
Dampskipsbrygga var Klevens viktigste samlingsplass.
Først sert vi sjauerne samlet på brygga i 1924, ferdig til dyst. Mannen i stråhatt er konsul Morten D. Bessessen. Dernest det viktigste kommunikasjonsmiddel fram til mellomkrigstida, hesten.
Lossing og lasting må til før "Klevebåten" går videre til Kr.sand.(Ca. 1915)
Først har vi "Shedet", oppført rundt 1880. Teksten på halvtaket er "Etablert 1865 -T. Bessesen skipshandel Dampskips-expedisjon Commissions- og Dykkerforretning. Telegr.adr. Bessesen Mandal. (Bildet er fra 1896.) Deretter ser vi huset hvor "Dampskipsexpedisjonen" holdt til, bak "Shedet".
I tilknytning til Dampskipsbrygga var Kjerulfs pensjonat og venteværelse. "Postbåten" Oslo-Bergen hadde Kleven som fast stoppested og da var det godt å kunne vente hos Karen Kjerulf. Her var også "Telefon Talestasjon". Neste bilde viser at det ikke er ufarlig å være nabo til Dampskipsbrygga. Nordlandsbåten "M/S "Frode Jarl" fikk problem med "reversen" og med begge ankerne ute, bar det rett inn i stua til familien Frivold og delte huset i to.
Oversiktsbilde fra 1913 av Ydder-Kleven med bryggene og "Dampskipsbrygga" ydderst. I bakgrunnen Gismerøya
"Bryggens parlament". Hver søndag samlet endel av den mannlige befolkning seg på Dampskipsbrygga og løste verdens problemer. Isvinteren 1941 trakk noen ut til Ellingstønna for å få dypt vann under beina (1941). Nederst ser vi typisk søndags-bekledning for ungdommen i Kleven!( Web-master er mitt på bildet og hele 17 år i 1955.)
(Nederste bilde er fra bladet "LINDESNES" - Minneboka.
Havna i vår tid med ny brygge på Gismerøya i bakgrunnen.
***********************************************************************************************************
Seilskudehavna Kleven.
.
................................................................................................................................................................................................................................
"Gada" i Inner-Kleven var vår forbindrelse til Mandal over Klevebakken. Her var kun trappetrinn til ca. 1950. Da ble kjørevei etablert. Her følger bilder fra "Gada".
Opprinnelig var det tretrammer man gikk på(fra 1892). Senere ble den støpt.Huset til venstre ble revet for å få plass til nyveien og dermed kjørevei til Inner-Kleven.
Gada sett fra "Toppen" med Klevens eneste gatelys.
Veien ned ferdig og med de gamle trappene til høyre.
Gada i dag.
....................................................................................................................................................................................................................................
Et knippe Kleve- bilder tatt fra ulike vinkler.
Ydder-Kleven i 1909. På toppen av heia ser vi "Kikkerthuset" som opprinnelig var eid av tollvesenet, men var også et fint utkikspunkt for losene. Denne heia har fått navnet "Klevåsen" og er de siste 15 år blitt et nytt boligfelt.
Først Inner-Kleven i 1915. I bakgrunnen ser vi hermetikkfrabrikken i Nodevika som var i sving fra ca. 1905 til 1923.
Inner-Kleven ca. 1910. Bildet til høyre viser en av Klevens 3 butikker (T. Edvardsen).
.
Kleven med Verftet på Gismerøya i forgrunnen, fra 1932. Øverst på heia skimtes Kikkerthuset. Mitt i Vestergabet ser vi "Gloraga" lykt.
.......................................................................................................................................................................................................................
Losskøyter i Kleven:
Til venstre Klevefjorden i 1898 med losskøyta til min grandonkel, en Arendaldsskøyte. Under Kua skimtes en bark og litt til høyre lasarettet for sjøfolk med smittsomme sykdommer. Til høyre et bilde fra 1909 med 3 losskøyter, en tollkrysser og innerst galeasen "Alisa" fra Kleven.
Til venstre losskøyta "Stormfuglen" , tilhørende den berømte Klevelosen Beint Los. Til høyre losskøyta "Sylvia", eid av min morfar, Oscar Olsen Aavik.
3 av Klevelosene ved "Sylvia" 1939/40, deretter losskøyte utenfor "Madam Jensens skipperhus". I huset bak
losskøyta holdt Klevens seilmaker til.
Edward Edwardsens losskøyte "Spener" går mot båtplassen i 1915.
Inner-Kleven med vår siste losskøyte "RYVINGEN"på sin faste plass ved Judefjellet rundt 1960. Neste bilde: Samme losskøyte ved brygga i Grebbestad, men nå i ny drakt. Stiftelsen "RYVINGEN" (se Lenker) har utført en utrolig flott resturering og vi i Kleven er stolte over resultatet. (Undertegnede webmaster traff min tidligere "nabo"(til 1965) på"ZARITZA"`s tur til Trebåtfestivalen på Orust sommeren 2005. (Foto: privat)
Vi tar også her med et flott bilde fra ca. 1897av Tolloppsynet i Kleven ombord på tollkutteren "Alken"
............................................................................................................................................................................................................................
Kystens "Farende folk" var faste gjester i Kleven.
I min barndom (fram mot slutten av 1950-tallet) var "Fanteskøyter" noe vi var vant til. Disse kystens "turister" virket
veldig eksotiske på oss, men vi vet at deres liv var ingen dans på roser. De som besøkte Kleven, var alle skikkelige folk
som vi aldri tenkte var "farlige" - og det var de ikke. Vasken kunne henge ute og det kom aldri på tale å låse døra
når vi så ei skøyte komme ut av Skjernøysund for å legge til på Gismerøya eller i Nodeviga. De fleste seilte heller ikke
lenger enn til Kleven og returnerte østover etter et kortere eller lengre opphold. Rundt Lindesnes var for farlig.
Vinterhavn hadde de fleste på strekningen Lillesand - Arendal. Dette er forklaringen på at de fleste hadde en "arendal-sleng" i talespråket.
To av de omreisende skøytene kjente vi ekstra godt: Oskar fant og Fredrik fant, det var de enste navn vi hørte
og trodde det var det de hette! De kunne ligge hele vinteren i Nodeviga og Oskar "gikk bort" på sykehuset i Mandal.
Så vidt jeg husker, seilte Oskar alene mens Fredrik hadde moren med seg. De tok ingen sjanser i uvær og seilte helst
østover i nesten stille vær. De seilte ut om morgenen og vi så enda seilene i Skjernøysund om kvelden! (En kvartmil!)
De bildene som følger denne lille epistelen, er hentet fra en kalender som "Landsorganisasjonen
for Romanifolket" gav ut for året 2008 (Den er tilrettelagt av Karl Ivar Grundeland fra Mandal.
Denne kalenderen har 12 flotte bilder og er et utrolig flott produkt! En hjertelig takk takk til
Karl Ivar og håper du tilgir at jeg bruker noen av kalendernes bilder her. De passer veldig bra inn i min
side om Kleven, selv om bildene er fra andre steder langs Sørlandskysten.
Ved Homborsund.
Vinteropplag rundt 1900.
Fra Sangereidkilen
Familiebilde fra Stavanger.
Fra Lillesand.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5 markante Kleve-profiler:
Fra venstre: "Gullik Postmann" (Johannes Gulovsen 1833-1906) kjent fraVilhelm Krags dikt med sluttpoenget:
"Vårherre veid å de skriv etter". Så møter vi fiskeren Tobias Frivold (1843-1926) utenfor sjøbua og til slutt, min grandonkel los Gustav Johannesen (1860-1950) i ferd med å lære meg noe om fiskevinna.
.
Først Havnefoged og Losoldermann Sven Martin Svensen (1819-1885), så dampskipsekspeditør og skipshandler Morten Dahl Bessesen.
..........................................................................................................................................................................................................................................
Gismerøya, en øy i forandring - fra naturperle , seilskuteverftog vårt og Egners drømmested - til flatsprengt industriområde!
Gismerøya ca. 1955. Den lange bua på bildet, er "mastebua" der man reparerte mastene til seilskutene.
Annesbukta var hele Klevens eldorado til bading. Inne i havna var ingen strand og mye kloakk!
Gismerøya før "vanndalene" sprengte den flat, omgitt av Klevefjorden, Østergabet, Mannefjorden og Vestergabet. Bildet er tatt rundt 1970 fra Kua (fjellet som finnes på Hollanske kart fra 1500-tallet) av Asbjørn Johansen, fra Kleven.
Gismerøya 21.04.06, foto fra samme punkt som bildet ovenfor. Framskritt????
Gismerøya, Kleven og byen fra luften. Foto: FOTO Fabrikken (2006)
Her kan du sammenligne utsikten fra Kua i dag med bildet fra 70-årene.
*******************************************************************************************************************
Her slutter stoffet fra "Klevefolk" (+enkelte dagsaktuelle innsmett).
Boka er på 560 sider og er til salgs hos Web-master eller Mandals to bokhandlere:
****************************************************************************************************************
I 2002 arrangerte Kleven vel "Klevedagene" og "ZARITZA", "ZARITZA Jr." og havfruen "LOVINDA" deltok. Skipperen her ikledd losuniformen til los Andresen, en av de siste Klevelosene. I bakgrunnen "TORDENSKJOLD" av Skogsøy.`
..................................................................................................................................................................................................................................
"ZARITZA" pyntet til fest (11.august 1998) utenfor barndomshjemmet i Inner-Kleven. I bakgrunnen,vår sønns "Vikkilen 24".
..........................................................................................................................................................................................................................
"Lister", Søgne kommunes skute. I forgrunnen "Klevefjord" en eldre slettbygd plattgatter som to unge gutter fra Kleven eide. Nå ligger den i Mandalselva utenfor atelier Balastbrygga.
*************************************************************************************************************
Bilder fra tur til Kua 21.04.06:
Fra venstre: Fløye på Kua som har holdt Klevefolk orientert om vinnretningen gjennom snart 120 år. Deretter
Østergaabet med øyene Ryvingen (lengst borte), Færø, Stusø, Brattholmen og snippen av Gismerøya.
Vestergabet med nybroa til Gismerøya. Vi ser Umo-Mandal til venstre. I bakgrunnen Mannefjorden med Hattholmen fyr. Innseiling til Mandal øverst til høyre.
............................................................................................................................................................................................................................................
Fint besøk på Klevefjorden 19.04.06. Billedserien er tatt fra Gismerøya. Nytt mannskap på kongens to sjalupper driver trening på Klevefjorden før majesteten skal ombord. "NORGE" ligger for anker på Mannefjorden.
****************************************************************************************************************
Nå følger Kleve-bilder fra en stor maleriutstilling som fant sted i Mandal mars 2006. Maleriene er alle i privat eie og utlånt til utstillingen. Mandal Musikkforening fikk tillatelse av eierne til å bruke bilder fra utstillingen til sin MANDALSKALENDER" som de gir ut hvert år.
Innerkleven, Judefjellet (av Jude=fortøyningsring). Rasmus Strømme.
"Hukken" - Ytterkleven mot Gloraka (fyrlykt) og Frivoldshus (som ble "delt" av Nordlandsbåten!) Margit Midling.
Toppen av Klevebakken/Klamran. Rasmus Strømme
Innerkleven med et av byens eldste hus. Margit Midling.
Innerkleven med våre to fiskeskøyter. Margit Midling.
Innerkleven og "Gada", eneste ferdselsvei på vår vei til Mandal.Thorleif Thorkildsen.
Kleven sett fra heia bak Innerkleven. Thorleif Thorkildsen.
Kleven sett fra Gismerøya med verftet i forgrunnen. Thorleif Thorkildsen.
Ydderkleven sett fra Innerkleven. Sverre Thorleif Pedersen (vokst opp i Kleven).
"Gada". Sverre Torleif Pedersen (vokst opp i Kleven).
Judefjellet. Rasmus Strømme.
"Gada". Ukjent.
Innerkleven. Ukjent.
Verftet på Gismerøya. Augusta Helliesen.
Gismerøya med klokketårnet som ringte ved arbeidstidens begynnelse og slutt. Sverre Kastrud.
Mitt barndoms hjem i Inner-Kleven med Knuds sjøboder, Nodeviga og Kua i Bakgrunnen. Blacha
*****************************************************************************************'
Kleven før og nå- ca. 1900 og juni 2009:
Avfotografering av gammelt postkort (eier: Ivar Åvik) og nå-foto: Øysteins Foto Mandal
***************************************************************************************
Westermoens båtbyggeri i Mandal fikk på 50-tallet en stor kontrakt for bygging av MTBèr til Hellas. Problemet var bare at Hellas solgte
de videre til land som var i krig. Her ligger en av båtene ve kai i Kleven. Mitt barndomshjem innerst til høyre.
Kleven våren 2009. Foto:Øystein Vetnes Johannessen.